Een grafische ondernemer is technisch, creatief, innovatief en bij uitstek een samenwerkende ondernemer. Grafische ondernemers weten hoe het is om om te gaan met veranderende (met name technische) veranderingen. Ze verlenen superservice, hebben extreem korte doorlooptijden en zijn enthousiast voor mooie dingen. Daarnaast weet deze ondernemer hoe het is om te “moeten” veranderen, quite a job….

De afgelopen jaren kenmerkt de grafische industrie zich in zeer sterke verandering en digitalisering. Even als reminder: Apple is ooit begonnen als grafische computer (de Mac). En Bol.com was ooit BertelsmannOnline (begonnen als boeken productie één of enkele stuks). De hele keten is tegenwoordig digitaal en wordt sneller en diverser, alles kan!

Als grafisch productiebedrijf maak je unieke producten zowel op het gebied van drukwerk als printing. Die producten moeten 100% goed zijn en het is bovendien maatwerk. De grafische producten zijn een combinatie van onwijs veel samenwerkingspartijen. Denk aan het ontwerp, design, bedrukking en afwerking. Het drukproces vind plaats op papier, ofwel substraat. Dit is een containerbegrip voor alles waar je op kunt drukken of printen, dat zijn ongeveer 500 soorten materiaal. Vervolgens kun je digitaal of conventioneel (met name offset) drukken. Daarnaast heb je binnen de digitale en offset technologie te maken met allerlei technieken die net net iets verschillen. Het afwerken gebeurt door te pregen, het aanbrengen van (zilver)folie, stansen, vouwen, lijmen, perforeren en nog een woordenboek vol mogelijkheden. Voor toekomstige druktechnieken is inkjet de hoofdroute. Daarnaast is het te verwerken formaat nog van belang. Dit kan op drukvellen of met etiketten op rol. De etiketten op rol zijn weer in te printen en aan te brengen via etiketteermachines.

De producten uit de drukwerkindustrie hebben ook enorm veel toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan werving of het geven van instructies. Verpakkingen en etiketten vormen ook een hele grote tak binnen de drukindustrie. Daarnaast valt signing (vlaggen en de belettering van gebouwen en voertuigen) ook onder de drukwerkindustrie. De lijst lijkt eindeloos: zo bestaat er ook nog point of sale materiaal in retail met (led)displays en allerlei indoor printmateriaal (posters, panelen, vloerstickers, raamstickers, zegels, spaarkaarten, waardebonnen, pasjes enzovoort).

Op dit moment is er sprake van innovatie en digitalisering op het hoogste niveau. Voorheen moest je een aantal analoge stappen doorlopen om iets af te kunnen drukken. Nu kan dit geheel online worden gegenereerd door middel van templates en same day delivery. Stel je eens voor wat voor veranderingen dit zijn. Met template technieken van onder andere Xpression Manager kun je een complete grafische productie per locatie en per winkel volledig automatisch genereren. Dit wordt ook wel automatische opmaak genoemd. Denk hierbij aan het online genereren en direct produceren op maat, op volgorde, op locatie et cetera. Hierbij ontbreken zelfs het afleveradres en de facturatie niet.

Heb je een bedrijf wat niet in de grafische technologie werkzaam is? Dan is het beslist een aanrader om met een grafische ondernemer in gesprek te gaan. Ik raad vooral aan om te kijken naar de mogelijkheden op het gebied van innovatie, aanpassingsvermogen en samenwerking. Je kunt ontzettend veel opsteken van mensen werkzaam in deze bedrijfstak.

Nodig je lokale of regionale drukker eens uit voor een goed gesprek, zeker weten dat er mogelijkheden gecreëerd zullen worden! En het leuke van een grafisch persoon is dat hij sowieso je bedrijf en merk kan versterken met print. Succes en keep us posted.