Je hebt een grafisch bedrijf, mooi! Dat betekent: een kleurrijk, aansprekend en innovatief bedrijf. Jouw klantenkring bestaat uit kleine, grote en héle grote ondernemingen. Al die klanten hebben een hele lijst aan grafische producten nodig. Ze hebben jouw producten nodig als merkversterkers – écht belangrijke producten die staan voor het bedrijf van je klant.  De investeringen in grafische producten zijn op dit moment meer dan ooit. Hierdoor groeien sommige printproviders ook: de ene groeit als kool en andere tegen de verdrukking in. De groeiers kenmerken zich als innovators, en ja, die maken fouten en soms zelfs veel fouten. Het belangrijkste is om hiervan te leren en om te blijven doorgaan. Failing forward is de Engelse term die dit het beste uitdrukt. Hier kom ik later nog op terug.

De online component

De vraag is: waar zitten die groeiers en wat doen zij? Bijna alle groeiende grafische bedrijven hebben een online component. Een paar voorbeelden van deze bedrijven zijn: Drukzo, Drukwerkdeal, Print.com, Simian en Probo. Ook zijn er vreemde vogels zoals Yoursurprise, Greetz, De Kaarten Drukkerij et cetera. Allen zijn uitermate succesvol op het gebied van grafisch aanverwante producten. Uiteraard is ieder bedrijf tegenwoordig online te vinden, maar deze bedrijven zijn online op een andere manier. De bedrijven zijn vindbaar en het is gemakkelijk om al dan niet gepersonaliseerde producten te bestellen.

Erik Peek luchfotografie luchthaven schiphol, vliegtuigen, landingsbaan, ed cornelissen, corporateprint
Beeld: Erik Peek

De intermediaire markt en de eindmarkt

Veel producenten bedienen de eindmarkt, een beperkt aantal producenten bedienen de intermediaire markt. Het voordeel van de eindmarkt bedienen is duidelijk voeling met de klant en markt. Een bijkomend voordeel is dat je meer marge maakt. Dat lijkt een logische redenatie ten opzichte van de intermediaire markt. Maar: hoe kun je dan die marge maken of hoe kun je zó efficiënt werken waardoor de kosten worden verlaagd? In de afgelopen tien jaar hebben we gezien dat bestelgemak, productieconcentratie, verzamelorders en specialisatie een gouden combinatie is. En zo werkt deze opzet nog steeds. Hier was duidelijk het intermediair bedrijf de voortrekker, waarbij gedacht kan worden aan bedrijven als Drukwerkdeal en Drukzo. Op een gegeven moment wil intermediair bedrijf ook graag iets produceren. Dit is goed voor te stellen omdat een drukkerij en een printbedrijf toch iets magisch bij zich hebben. Want eerlijk is eerlijk: de maakindustrie is fantastisch en de grafische industrie al helemaal.

Verschuivingen in 2020

In 2020 is een verschuiving te zien naar de maakindustrie die de markt meer en meer bedienen. Ik houd het even simpel met twee voorbeelden: Probo en Simian. Het verschil in beiden zit ‘m in de verschillende klanttypen. Simian levert aan iedereen: eindklanten en intermediairs. Probo levert alleen aan wederverkopers. Er zijn altijd meer eindklanten dan wederverkopers, dus dat is een goede keuze. En: er zijn wederverkopers die soms tientallen of meer eindklanten bedienen. Nog een belangrijk verschil is dat eindklanten “gewoon geleverd willen hebben”, van traditioneel drukwerk tot vlaggen, stickers, gadgets: you name it. “Gewoon” is in dit geval uitstekende kwaliteit en snel. Intermediairs kunnen altijd nét iets meer leveren en meedenken dan welke producent dan ook. Even voor de duidelijkheid: bijna alle drukkers zijn ook intermediairs. Ja, zul je denken: “wij doen dat erbij”, of: “ja, we hebben hier een wezenlijk keuze gemaakt” om klanten optimaal te bedienen, ook al maken we het gevraagde niet zelf.

De retailmarkt

Nog een leuk voorbeeld ter illustratie. Stel: je bedient de retailmarkt. Ik veronderstel dat iedere drukker daar wel min of meer mee bekend is. Daar is de segmentatie van klein, middel, groot en onwijs groot.  Van de bakker op de hoek tot de regionale winkelformule zoals Poiesz (Noord Nederland) of zeer groot: een bedrijf zoals Albert Heijn. Vroeger bestond het retail drukwerkpakket uit veel drukwerk, zoals weekfolders. Daarnaast was er sprake van het nodige printwerk qua point-of-sale en tot slot nog wat speciale producten zoals zegels, spaarkaarten en kraskaarten. Of nog specifieker: allerlei actiemateriaal gepersonaliseerd met (lokale) voetbalhelden, spellen of filmsterren. Deze grote spelers zijn vergelijkbaar met kleinere spelers. Ze willen bestelgemak, overzicht, “afspraak is afspraak” is het uitgangspunt en single sourcing heeft de voorkeur (dat wil zeggen: zo min mogelijk leveranciers). Tegenwoordig bestaat retail uit nog meer print, omdat er veel meer geprint kan worden qua formaat en substraat. Ook is er meer personalisatie mogelijk. En zeker weten is er nog een behoorlijk aantal grote drukwerkorders in de retail.

Tot slot

De hamvraag: wie kan er nu het beste de retailmarkt bedienen? Geen idee qua omvang van deze markt? De drukker is speciaal en werkt digitaal op gebied van het bestellen, workflow, daadwerkelijke productie en die zijn inkopen doet bij derden om het compleet te maken. Wie kan dit, of wie kan een deel van het geheel? Met de drukker bedoel ik in dit geval: de leverancier van creatieve ideeën voor grafische producten en formules. Gelukkig bepaalt de klant en kiest hij op basis van de behoefte naar het product. Complex, speciaal, snel of vééél (én ook speciaal): voor elke vraag is er een aanbieder. Dus: voor iedere drukker en dus intermediair is hier iets in te doen!

Meer weten over printoplossingen? Je kunt altijd contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groet,

Ed Cornelissen