De voordelen

Oké, etiketten druk je digitaal: dat is nu wel zo ongeveer de standaard productiemethode geworden. Waarom zou je etiketten eigenlijk digitaal produceren? Digitaal drukken heeft vele voordelen. Vroeger had je “inschiet” (extra instel materiaal) nodig om je drukpers op kleur te kunnen stellen. De eerste paar meters papier gingen op deze manier op aan machine-instellingen. Etikettenpapier is dan ook minimaal twee keer zo kostbaar als normaal papier: de inschiet dus ook. Bij digitaaldruk is direct de eerste afdruk goed, bij een goede machine ook de nummers daarna. Nummer 1000 of nummer 10.000: die zijn allemaal hetzelfde. Bij een offset of flexo drukpers druk je ook steeds hetzelfde, totdat je de platen verwisselt waar het drukbeeld op staat. Ook dit is een klus die je bij het digitaal drukken niet meer hoeft te doen.

De kenmerken van offset drukwerk

Heb je meerdere soorten etiketten – stel, je hebt 3 kleuren die je in je product gebruikt – dan zijn deze soorten in zowel offset als met een digitale techniek te produceren. Bij offset moet je dan wel wisselen van kleur, instellingen, et cetera. Het kan natuurlijk wel, maar bij offsetdruk heb je nog de mogelijkheid om speciale bewerkingen toe te voegen. Zaken als het neutraliseren van de lijmlaag of speciale inkten gebruiken: dat is typisch offsetdruk. Hele grote oplages, en dus allemaal hetzelfde, kun je nog het beste in Flexo druktechniek kwijt.

Het drukken van etiketten gaat een stuk gemakkelijker wanneer je deze digitaal drukt!

Geschikt voor kleine en middelgrote oplages

Een voordeel van digitaal drukken is dat het geschikt is voor kleine en middelgrote oplages: uiteraard afhankelijk van het formaat. Kleine etiketten met een oplage van 100.000 kun je voor goede tarieven digitaal drukken. Als je toch etiketten op een digitale wijze gaat produceren, dan zou je ook gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die digitaal drukwerk biedt.

Wisselen van drukbeeld

Vooral voor brandmanagers is de digitale druktechniek interessant. Zodra je een product gaat voorzien van zelfklevende etiketten, kan alles hetzelfde zijn, wat helemaal prima is. Ook kun je elk etiket per stuk uniek drukken. Het drukbeeld kan volledig wisselen, maar ook gedeeltes van het drukbeeld kunnen wisselen. Hierbij kan gedacht worden aan een unieke code per product, voor bijvoorbeeld track en trace en of smartphone toepassingen. Het volledige beeld wisselen kan ook als background patroon van het etiket. Dit is een creatieve toepassing.

Toepassingen in de foodindustrie en cosmetica

Een ander voordeel van digitaal drukken is de grote toepasbaarheid. Het gepersonaliseerde etiket komt in de foodindustrie of in de cosmetica dan ook goed van pas. Je kunt je eigen wijnmerk of je eigen bierbrouwerij een extra onderscheidend vermogen geven door het design zo te ontwikkelen dat alle etiketten een unieke boodschap communiceren. Met digitaaldruk kan je ook altijd gaan voor kleine series van enkele duizenden identieke etiketten. Ze kunnen uiteraard ook alle duizend verschillend zijn. De productie techniek is hetzelfde, vandaar. Het product waar er tientallen van in het schap staan die net ietsje verschillend zijn kan de interesse van de klant wekken. Het product is onderscheidend gemaakt door de communicatie op het etiket.

Nog een voordeel van het drukken en etiketten: het is ook zeer geschikt in de foodindustrie.

Bijkomende voordelen

Daarnaast heeft digitaal drukken als voordeel dat het supersnelle levertijden heeft en dat het op voorraad houden van etiketten niet meer nodig is. Etiketten kun je eigenlijk niet goed op voorraad houden, omdat het basismateriaal beperkt houdbaar is. Zeker wel een jaar en ook niet heel veel langer.

Binnenkort volgt hier meer informatie over en hebben we wellicht een echte praktijkcase voor je!

Meer weten? Klik hier!